Вступне випробування з української мови проводиться у письмовій формі (диктант) за завданнями, розробленими вчителями ліцею, затвердженими начальником ліцею, згідно з вимогами чинних навчальних програм вивчення української мови для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених Міністерством освіти і науки України.
Зміст завдань вступного випробування та критерії оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних) умінь вступників відповідають діючій програмі вивчення української мови для загальноосвітніх навчальних закладів.
Тексти диктантів та критерії оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних) умінь вступників до 10-го класу визначатимуться за посібниками, які рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в навчальному процесі для вступників до 10-го класу – “Збірник диктантів для державної підсумкової атестації з української мови. 9 класˮ (за поточний навчальний рік).
Для проведення вступного випробування з української мови відводиться 1 (одна) навчальна година (45 хвилин). Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Використання учнями допоміжних джерел (словників, довідників, підручників, електронних засобів інформації тощо) – під час проведення вступного випробування не допускається.
Перевірці під час вступного випробування підлягають:
уміння правильно писати слова на вивчені орфографічні правила і словникові слова, визначені для запам’ятовування;
уміння ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації;
уміння належним чином оформляти роботу.
Результати вступного випробування з української мови оцінюються однією оцінкою у балах за критеріями оцінювання диктанту, викладеними у діючій програмі вивчення української мови для загальноосвітніх навчальних закладів (“Українська (рідна) мова. 5-12 класи”/ Г.Т. Шелехова та інші. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005), затвердженій листом Міністерства освіти і науки України від 23.12.2004 № 1/11-6611:
орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
виправляються, але не враховуються такі орфографічні та пунктуаційні помилки:
1) на правила, які не внесено до шкільної програми;
2) на ще не вивчені правила;
3) у словах з написанням, що не перевіряється, над якими не проводилася спеціальна робота;
4) у відтворенні так званої авторської пунктуації;
повторювані помилки (у слові, яке повторюється у диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою;
однотипні (помилки на те саме правило, але в різних словах) вважаються кількома помилками;
розрізняють грубі й негрубі помилки; зокрема, до негрубих належать такі:
1) у винятках з усіх правил;
2) у написанні великої букви в складних власних найменуваннях;
3) у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
4) у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший і якщо можлива інша інтонація;
5) у випадках, що вимагають розрізнення не і ні (у сполученнях не хто інший, як …; не що інше, як …; ніхто інший не …; ніщо інше не …);
6) пропуск одного зі сполучуваних розділових знаків або
порушення їх послідовності;
7) заміна українських літер російськими;
8) п’ять виправлень неправильного написання на правильне прирівнюються до однієї помилки;
9) орфографічні та пунктуаційні помилки на неопрацьовані правила виправляються, але не враховуються.
Оцінювання мовних знань і вмінь здійснюється з урахуванням державного освітнього стандарту та вимог до знань, умінь, навичок з української мови, визначених діючою програмою.
Максимальна сума балів за вступне випробування з української мови дорівнює 36 балам, що відповідає 12 балам за 12-ти бальною шкалою оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти. Сума балів, отриманих вступником за виконане завдання, відповідає оцінці за 12-бальною системою оцінювання навчальних досягнень за спеціальною шкалою (таблиця 5).
Таблиця 5
Таблиця відповідності кількості набраних балів до оцінки
за 12-бальною системою оцінювання
Кількість набраних балів |
Допустима кількість орфографічних і пунктуаційних помилок |
Допустима кількість виправлень |
Оцінка за 12-бальною системою оцінювання навчальних досягнень учнів |
1 |
2 |
3 |
4 |
1-3 |
15 і більше |
5 |
1 |
4-6 |
13 – 14 |
4 |
2 |
7-9 |
11 – 12 |
3 |
3 |
10-13 |
9 – 10 |
3 |
4 |
14-17 |
7 – 8 |
3 |
5 |
18-21 |
5 – 6 |
2 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
22-25 |
4 |
3 |
7 |
26-29 |
3 |
3 |
8 |
30-31 |
1 + 1 (негруба) |
1 |
9 |
32-33 |
1 |
2 |
10 |
34-35 |
1 (негруба) |
1 |
11 |
36 |
0 |
0 |
12 |
Основою шкали переведення балів є критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 року № 329.